Nu găseşti ceva??? Sună la telefonul: +40737313750 sau SKYPE: ambreiajshop

Cautare pe shop ambreiaj

Clasificarea ambreiajelor

Clasificarea ambreiajelor

  • ambreiajele mecanice pot avea unul sau mi multe discuri de frictiune, pot fi cu arcuri dispuse periferic, cu arc central spiral sau diafragma si centrifugal sau semi-centrifuge;
  •  ambreiajele hidraulice pot fi cu prag fix , cu prag mobil sau cu camera de colectare;
  •  ambreiajele electromagnetice pot fi cu sau fara pulbere feromagnetica;
  •  ambreiajele neautomate sunt puse in functiune de forta musculara a conducatorului prin actionarea mecanica sau hidraulica;
  • Uneori sistemul de actionare a ambreiajului neautomat este prevazut cu un servomecanism de tip mecanic, hidraulic sau pneumatic care reduce efortul depus de conducator;
  • ambreiajele automate pot fi actionate hidraulic, pneumatic, electric sau vacumatic, in functie de pozitia pedalei acceleratorului, turatia si sarcina momentului sau de pozitia parghiei de schimbare a treptelor de viteze.


 Ambreiajele mecanice
Ambreiajele utilizate la majoritatea automobilelor sunt ambreiajele mecanice la care transmiterea momentului motor la celelalte organe ale transmisiei se realizeaza prin forte de frecare ce se dezvolta intre doua sau mai multe perechi de suprafete in contact. La ambreiajele de automobile se disting trei parti principale :

  •  partea conducatoare, formata din piese care sunt permanent in legatura cu motorul (se rotesc totdeauna cand motorul functioneaza );                                                                                  
  •  partea condusa care cuprinde piesele ce sunt in legatura cu transmisia motorului;
  •  mecanismul de functionare, compus din piese ce transmit comanda de actionare a ambreiajului.

Partea conducatoare cuprinde : volantul 1, placa de presiune 3 si carcasa ei 11, arcurile ambreiajului 9, parghiile de debreiere 6. Placa de presiune 3 impreuna cu carcasa 11 sunt fixate de volant prin intermediul unor suruburi. Suprafata lustruita a placii de presiune este una din suprafetele active de frecare ale ambreiajului . Arcurile ambreiajului 9 apasa placa de presiune 3 cu o anumita forta, care sa asigure transmiterea de catre ambreiaj a cuplului maxim al motorului. Arcurile sunt asezate intre placa de presiune si carcasa, avand fiecare bucsa de ghidare. Ambreiajele pot avea arcuri periferice sau un singur arc central.
Parghiile de debreiere 6 sunt articulate de urechile 4 si 5 ale placii de presiune si ale carcasei . Capetele parghiilor, asupra carora apasa rulmentul de presiune 8, trebuie sa se afle toate in acelasi plan, perpendicular pe axa ambreiajului. Acest lucru se realizeaza prin suruburile de reglaj. In ultimul timp parghiile de debreiere cat si arcurile sunt inlocuite printr-o diafragma (Dacia 1300, Fiat 850 Renault 10), formata dintr-un disc de otel, avand taieturi radiale. Diafragma care echivaleaza cu o serie de parghii elastice asezate circular, se rezeama pe un inel de otel care constituie linia ei de articulatie.


Ambreiajul mecanic, cu un singur disc

1- volan; 
2- discul condus (al ambreiajului); 
3- placa de presiune; 
4- urechile placii de presiune; 
6- parghiile de debreiere; 
7- mansonul rulmentului de presiune ; 
8- rulmentul de presiune ; 
9- arcurile ambreiajului; 
10- garnitura termoizolanta ; 
11- carcasa placii de presiune ; 
12- orificii de evacuare a uleiului.





Partea condusa a ambreiajului este formata din discul ambreiajului 2, montat intre volantul 1 si placa de presiune 3; discul este solidarizat la rotatie, cu arborele primar al schimbatorului de viteze.
Discul ambreiajului se compune dintr-un disc de otel, prevazut cu taieturi radiale pentru a-i da elasticitatea necesara. Pe discul metalic se monteaza, prin nituire cu cap inecat  garniturile de frecare din ferodo (material care are un coeficient de frecare mare). In scopul unei cuplari line a ambreiajului, intre discul metalic si garnitura de frecare, in partea dinspre schimbator de viteze sunt montate arcuri lamelare. Un capat al arcului este nituit la discul metalic, iar celalalt capat la garnitura de frecare. Arcurile sunt indoite in asa fel, incat, in stare libera intre disc si garnitura exista un joc. La cuplarea ambreiajului, pe masura ce se elibereaza pedala, discul de presiune se deplaseaza spre volant, comprimand arcurile lamelare ale discului de frecare, si astfel momentul e transmis creste treptat, ceea ce conduce la o cuplare lina a ambreiajului. Montarea discului ambreiajului pe arborele primar al schimbatorului de viteze se face cu ajutorul unui butuc cu caneluri, de flansa caruia se fixeaza prin nituire (de mentionat ca nu la toate tipurile de automobilele discul de ambreiaj se monteaza pe arborele primar al cutiei de viteze.
In scopul protejarii transmisiei contra oscilatiilor la rasucire, discul ambreiajului este prevazut cu un sistem de amortizare, cu frictiune sau hidraulic.
           Sistemul de amortizare cu frictiune este cel mai raspandit. La discul ambreiajului prevazut cu amortizare prin frictiune, fixarea discului metalic de flansa butucului se face prin arcuri elicoidale. Arcurile sunt montate in stare comprimata, in ferestre practicate in flansa butucului si in discul metalic. In acest fel, momentul motor de la discul metalic la flansa butucului se transmite prin arcurile precomprimate .In cazul in care prin ambreiaj nu se transmite nici un moment, ferestrele din discul metalic si flansa butucului coincide. La transmiterea momentului, deci la cuplare, forta se transmite prin arcuri, care se comprima iar discul se deplaseaza fata de flansa, primind o deplasare unghiulara. In acest mod se realizeaza legatura elastica intre butuc si disc, care conduce la amortizarea oscilatiilor si rasucire. Totodata se realizeaza si o cuplare mai lina a motorului cu transmisia.

Postări populare